zondag 19 juni 2011

De vernieuwde Basisvorming

Op veel scholen is sinds 2006 de vernieuwde basisvorming ingegaan. Dit brengt een hoop vernieuwingen met zich mee. Een belangrijk punt hierbij is dat de scholen voor een groot deel zelf mogen invullen hoe ze met deze vernieuwingen om gaan en welke vernieuwingen er komen. Een belangrijk element van de vernieuwde basisvorming is dat er voor de leerlingen meer samenhang tussen de vakken moet komen. Vaak word dit gerealiseerd door middel van vakoverstijgende thema´s waar we natuurlijk hier op de academie ook veel mee te maken krijgen.. Op de school waar we stage hebben gelopen hebben we hier echter heel weinig van meegekregen. Het is een redelijk nieuwe school en waarschijnlijk hebben ze wel een nieuwe lesstructuur aangenomen maar deze berust niet echt op de vernieuwde basisvorming. Als we naar de basisvorming vroegen dan kregen we vaak te horen dat de docent erg op hun eigen van zijn gesteld en dat het in zulke gevallen erg moeilijk is om ze te interesseren in vakken van een ander, laat staan een overkoepeling. Dit merk ik eigenlijk ook op de academie heel sterk tegenover de interfacculteit. Ook daar is het moeilijk omdat de docenten allemaal heel verschillend tegen dit project aankijken. Datzelfde merk ik ook bij de leraren op deze middelbare school.

Een aantal punten die de veranderingen van het oude leren naar het nieuwe leren weergeven

o Van kennis consumeren naar kennis construeren

o Van klassikaal lesgeven naar meer verschillende werkvormen

o Van ‘van buiten leren’ naar ‘van binnen leren’

o Van kennisoverdracht naar ‘leren leren’

o Van leraar als docent en beoordelaar naar leraar als coach en begeleider

o Van deelvaardigheden naar geïntegreerde betekenisvolle lesstof

o Van leren voor de toets naar toetsen wat er geleerd is.

o Van schoolse abstracties naar echte situaties en leren in een context.

o Van leren van feiten en geïsoleerde vaardigheden naar verwerven van competenties.

o Van ordening in vakken naar ordening in problemen en belangstellingsgebieden.

o Van leraar+boek naar een veelheid van bronnen en hulpmiddelen.


Wat ik heb gemerkt is dat het hele concept van de vernieuwde basisvorming een beetje lijkt op dat van het profielwerkstuk. Daar worden ook twee vakken voor aan elkaar gekoppeld. Ik vond het interessant dat de leerlingen vaak (toevallig net als ik) tekenen en wiskunde combineren. Door de op deze manier een link te laten leggen kan de interesse van een vak dat aanvankelijk niet zo interessant leek aangewakkerd worden. Als dit meer zou gebeuren zou dit naar mijn mening ook een positieve invloed hebben op de algemene kennen. Hier ontbreekt het nog al eens aan naar mijn mening.

De meeste leerlingen zijn bij wiskunde bijvoorbeeld gewend om alleen maar uit het boek te werken en maar zelden een praktische opdracht hoeven te maken. Toch wordt er veel geleerd bij het maken van praktische opdrachten, het gaat dan om meer dan alleen maar wiskundige vaardigheden.

Hetzelfde geld vaak andersom. Op veel scholen is de praktijk binnen de tekenvakken het belangrijkst en wat me opviel is dat de theorie die er achterzit een beetje word afgeraffeld. Het lijkt me juist heel effectief om leerlingen juist ook die theorie op een toepasselijke wijze eigen te maken zodat ze ook het nut van het vak gaan inzien en het niet als een uurtje lekker kliederen en kletsen zien. Een groot deel van het hele principe hang af van in hoeverre je leerlingen bewust kan maken van het belang en in hoeverre het betrekking heeft tot hun eigen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten